بازنمایی هویت دینی در رمانهای پس از انقلاب اسلامی:مطالعه موردی: رمان داستان یک شهر اثر احمد محمود
نویسندگان
چکیده مقاله:
هدف مقاله حاضر بازنمایی هویت دینی در رمان سیاسی اجتماعی «داستان یک شهر» اثر احمد محموداست و مسئله اصلی این مقاله رابطه هنر (رمان) با واقعیت اجتماعی بیرونی به نام هویت دینی است البته با تأکید بر دو رویکرد: 1. نظریه تولید حقیقت؛ 2. نظریه بازنمایی نظریهپردازان کلاسیک. بر اساس عناصر داستانی مانند روایت، شخصیتسازی، صحنهپردازی و دیالوگ که به روش تحلیل گفتمان انجامگرفته است، هویت دینی در رمان «داستان یک شهر» در دو بعد اعتقادی و شعائری موردبررسی قرار میگیرد بعد اعتقادی آن بررسی شخصیت رمان در زندان و بعد شعائری در دوره تبعید به بندرلنگه است. نتیجه بهدستآمده حاکی از این است که نویسنده با خلق شخصیتها نوعی تجربه و درک دینی را بازگو میکند. این بازگویی، نقش قلمرو دین در عرصه عمومی زندگی مردم را نشان میدهد. روایت داستان روایتی خطی و پویاست. به این دلیل که نویسنده تنها در پی اعمال یک نقطهنظر، یک دیدگاه ثابت و یکصدا در متن نیست.
منابع مشابه
بازنمایی هویت دینی در سینمای پس از انقلاب اسلامی
مقالة پیش رو کوششی است که با در نظر گرفتن سه مولفة اساسی (خدا، فرد دیندار و دینداری) و با توجه به نظریة هویت و نظریة بازتابندگی آنتونی گیدنز انجام شده است. سینما نیز بهعنوان یکی از اثرگذارترین ابزارهای رسانهای در جهان معاصر، متن اصلی این بازنمایی است. سوال اصلی، توجه به چگونگی بازنمایی هویت دینی در سینمای پس از انقلاب است. هدف از این مقاله، توصیف چگونگی بازنمایی هویت دینی (سنتی/ بازتابنده) ...
متن کاملبررسی نوستالژی ناشی از تبعید در رمان «داستان یک شهر» از احمد محمود
رنج و دلتنگی ناشی از دوری از سرزمین محبوب به صورت واگویه یا اعتراض در ادبیات فارسی نمودار شده است. نوستالژی به شکل بازگشت به خاطرات گذشته و فرافکنی غم غربت در شعر و داستان دوران زندان و تبعید شاعران و نویسندگان فارسی زبان، رنگ برجسته ای دارد. از این میان رمان رئالیستی معاصر دربردارندۀ خاطرات نویسندگان تبعید شده است که با عناصر تاریخی، سیاسی و اجتماعی گره خورده است. احمد محمود به عنوان نویسندۀ و...
متن کاملبررسی تطبیقی بومیگرایی در رمان (مطالعة موردپژوهانه: دو رمان «بین القصرین» نجیب محفوظ و «داستان یک شهر» احمد محمود)
یکی از ویژگیهای بارز در آثار نویسندگان رئالیست، پرداختن به عناصر بومی است؛ به گونهای که خواننده پس از مطالعة آنها، با انبوهی از ویژگیهای اقلیمی و منطقهای روبهرو میشود که او را هرچه بیشتر با خصوصیات جغرافیایی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زمان و مکانی که داستان در آن روی میدهد آشنا میکند. «نجیب محفوظ» و «احمد محمود»، دو رماننویس مشهور رئالیست مصری و ایرانی هستند که بهخوبی توانسته...
متن کاملrepresentation of religious identity؛ discourse analysis؛ Zero Degree Orbit؛ Islamic Revolution بازنمایی هویت دینی در رمان"مدار صفر درجه" احمد محمود
متن کامل
شگردهای طنزپردازی در رمان «مدارصفردرجه» احمد محمود
احمد محمود، از نویسندگان واقعگرای نسل دوم ایران است که شاخصههایی همچون بومینویسی و لحن عامیانه، زبان ساده و پرتحرک، مطابقت زبان با جهان داستانی، تحول و بسط زبان روایی، ایجاز بر محور زیباییشناسی، کاربرد عناصر و مفاهیم نمادین، مهارت در شخصیتپردازی، تصویرسازی هنرمندانة فضای داستان، پرداختن به مسائل اجتماعی و سیاسی در طرح داستان، طنزپردازی و... از وجوه برجستة نویسندگی او به شمار میآید. طنزپردا...
متن کاملنقد ساختگرایی تکوینی رمان همسایهها اثر احمد محمود
لوسین گلدمن (1913-1970م) پژوهشگر سرشناس در حوزة جامعهشناسی ادبیات و جامعهشناسی رمان است. وی با پیروی از نظریة کارل مارکس به بررسی ارتباط اثر ادبی با جامعه پرداخت؛ پس از آن حوزة پژوهشهای جامعهشناسانة خود را به جامعه-شناسی رمان منحصر کرد و روش جدیدی را در پیش گرفت و آن را ساختگرایی تکوینی نامید. گلدمن در روش خود در پیِ برقراریِ پیوندی معنادار میان فرم ادبی و مهمترین جنبههای زندگی اجتماعی بود. ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 1 شماره 2-3
صفحات 103- 120
تاریخ انتشار 2015-06-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023